Játékcsokor #004
Ahogy legutóbbi bejegyzésben ígértem, egy bizonyos játékstílus képviselőit fogom most bemutatni. E képviselők pedig a Cybernoid két része, illetve ezeknek klónjai lesznek. Ugyanis e játékok nem csupán ujjainkat, reflexeinket teszik próbára, de ügyességünket s alkalomadtán eszünket meg béketűrésünket is, hogy miként kerüljünk át a következő képernyőre élve. Előre figyelmeztetem a kedves olvasót, hogy ez egy mega-bejegyezés lesz, majdnem egy tucatnyi játékkal! Akkor hát lássuk őket!

Hozzá kell tennem, hogy kiváló mind a grafika, mind a zene is. A rengeteg sprite ellenére minden finoman gördül, mozog, csak nagy ritkán tapasztalható villogás, lassulás. Legalábbis C64-en, de a többi változatnak sem kell magát nagyon szégyellnie. Egyedüli probléma a játékkal talán a nehézsége lehet. Amely azonban még így is enged az embernek sikerélményt, ezért, mint valami drogért, a játékos vissza-visszatér hozzá, hogy még egyszer próbára tegye képességeit vagy inkább szerencséjét.
A történet szerint a Föderáció raktártelepeit kalózok támadták meg, majd fosztották ki. Értékes ásványokat, ékköveket, lőszert no meg persze a legmodernebb fegyvereket is zsákmányoltak az űrrablók. A Föderáció pedig bennünket bíz meg, hogy az elrabolt dolgokból visszaszállítsunk telephelyeikre, amennyit csak tudunk. Azonban igen szűkös idő áll rendelkezésünkre (ha nincs a játékhoz trénerünk, csalásunk...).


![]() |
[Örök idő meg egyéb csalás nélküli próbálkozás] |
A következő szekció két számsort mutat egy üveggolyó/buborék/akármi mellett. A fenti számsor jelenlegi pontunkat, a lenti az általunk összeszedett rakomány értékét mutatja. A kalózhajókat szétlőve juthatunk különböző rakományokhoz, így érdemes bizonyos képernyőkön elidőznünk picit az ellenség ritkításával.
A harmadik szekció másodlagos fegyvereinket, illetve a belőlük rendelkezésünkre álló muníciót mutatja. A baloldali szám az aktuális darabszámot, a jobboldali pedig a maximális mennyiséget jelöli. Öt különböző másodlagos fegyverrel rendelkezik űrhajunk, ezek között a számokkal válogathatunk:
- Bombák (Bombs) [Rakétának néz ki] - Alkalmas a nagyobb védelmi állások elpusztítására.
- Aknák (Mines) - Elhelyezhetjük a pályán bárhol, amennyiben egy kalózhajó hozzáér, megsemmisül.
- Pajzs (Shield) - Egy rövid időre sérthetetlenné teszi űrhajónkat.
- Pattogó bomba (Bouncers)- Kilövése után végigpattog a pályán elpusztítva mindent, amihez hozzáér.
- Célkövető (Seekers) - Magától választ ellenséget, majd azt levadássza.

Továbbá akad még egy hátsó ágyú is, amelyet felvéve már hátra felé is tüzelhetünk, így szintén nőnek az életben maradási esélyeink.
![]() |
[Amiga-Atari ST változat] |
Sok szerencsét, de inkább türelmet a játékhoz! Meg persze jó szórakozást!



![]() |
[Némi gyakorlás gyümölcse...] |
S akárcsak az első részben, itt is választhatunk már a menüben, hogy joystickkel (2-es portban), vagy magunk által definiált billentyűkről játszunk. Ahogy dönthetünk arról is, hogy effektusokat szeretnénk hallani, vagy Jeroen Tel fülbemászóan slágergyanús muzsikáját. Most hogy az irányítással is megvagyunk, lássuk azt a kiegészített arzenált, amellyel űrhajónk rendelkezik:
- Bombák (Bombs) [Még mindig rakétának néz ki] - Irányítatlan fegyver, amely hajónk mozgásának megfelelően emelkedik vagy zuhan. Akárcsak az első részben.
- Időzített bomba (Timer) - Ezt hátrahagyva öt másodperc elteltével robban. Kis piros csík mutatja, a detonációig hátralévő időt.
- Pajzs (Shield) - Csak öt másodpercig hatásos.
- Pattogó bombák (Bouncers) - Négy darab zöld golyóbis, amely elpusztít minden elpusztíthatót, amihez csak hozzáérnek.
- Célkövető (Seeker) - Amely célt befogja, annak vége is.
- Okos bomba (Smarts) - Ezzel vigyázzunk, mert bennünket is elpusztíthat [de egyetlen lövésünkre megsemmisül], de lényegében a lőállások, ágyúk elpusztítására szolgál.
- Nyomkövető (Tracker) - Valójában a falon fut végig, hogy elpusztítson minden falmenti ágyút, ellenséget [kivétel azt a vonatszerű ellenfelet, amelyre nem hat semmi.]
Ahogy az előző résznél, úgy ennek is a 16-bites átiratainál a funkcióbillentyűkkel váltunk fegyvert. Természetesen lényegesen jobb grafikával találkozhatunk ezeken a modernebb rendszereken. Ahogy az a baloldali képen is látható, amely ugyanazt helyszínt ábrázolja, mint a fenti C64-es változat. Ezen kívül egészen egyedi ötletekkel bírnak – például csöpögő csövek, amelyek veszélyesek hajónkra – az Amiga és Atari ST változatok, akárcsak a fentebb említett remake.
Ennyi lett volna hát, amit el lehetett mondani a Cybernoid II - The revenge című folytatásról.


Már csak négy másodlagos fegyverrel rendelkezhetünk. Ráadásul főfegyverünk is lassabb tűzgyorsasággal bír. Mert amíg a lövedék meg nem semmisül, addig nem tüzelhetünk újra. A következő fegyverekre redukálódott arzenálunk:
- Bombák (Bombs) [Ez még mindig a rakéta] - Akadályok, illetve ágyuk leküzdésére alkalmas fegyver.
- Pattogó bombák (Bouncers) - Minden ellenséges objektumot, egységet képesek elpusztítani. Sokkal hatásosabbak, mint a régi részekben.
- Aknák (Mines) - Lerakjuk őket, ha pedig egy kalózhajó feléjük téved annak vége.
- Pajzs (Shield) - Reménytelennek tűnő helyzetek kulcsa
A képernyő tetején lévő állapotcsík ugyanaz, mint a régi részekben: Hajóink száma, pontjaink száma-rakományunk érteke, fegyvereink mennyisége, időnk.
A régi részekkel ellentétben azonban nem állíthatjuk be az irányítási metódusunkat, hanem a billentyűzet nyilaival, illetve a Ctrl meg a Shift gombok nyomkodásával kell beérnünk.
Az eredeti részekhez képest szerintem sokkal könnyebb. Ez persze nem jelenti azt, hogy ez a játék ügyesség, szerencse, ész meg türelem nélkül végigjátszható egy perc alatt! Ha érdekel, akkor innen leszedhető.

![]() |
[C64-es főképernyő] |
![]() |
[C64-en a játék, az első (és hibás) főmuftival.] |
![]() |
[ZX Spectrumos töltőkép] |
![]() |
[ZX Spectrumon a játék] |
![]() |
[ZX Spectrumos főképernyő] |
![]() |
[Hanoi tornyai Taskforce-stílusban] |

Ahogy C64-en, úgy itt sincs kezdőkép. A főképernyő egy egyszerű kék hátteres sárga szöveg, amint az itt a jobboldalon látható is.
![]() |
[C+4/16 változat] |
Irányítással is gondok vannak, de ez lehet az emulátor hibája is. A fegyvert váltani négy gombbal áll tudunk. Ezek pedig a következők: ESC [ez ugye a Commodore gépein a balra nyíl (←)], 1, 2 "vagy" Q. [Az idézet a játék borítójából van. Szóval úgy néz ki, hogy még a kiadó sem volt biztos benne...].
Ugyan kissé hosszúra nyúlt a Taskforce bemutatása, de szerintem az összes platformon egy igen kellemes játék, gyengeségei ellenére is. Azonban lássuk a következő Cybernoid-klónt!
Az ötödik játékot szintén a Players Premier adta ki, akárcsak a Taskforce-ot, szintén 1989-ben. A játék C64-en, Spectrumon meg persze Amstradon is élvezhető. Sőt, 1995-ben egy bizonyos F1 Licenceware nevezetű cég elméletileg kiadta Amigára is, Aquanaut címmel. Van egy azonos nevű játék 1989-ből, amelynek borítóján Sam Neill arcú búvár látható, de az egy másik fajta lövölde-kaland-ügyességi játék. A 64-es változatot amúgy, Phillip Ruston írta, a zenéjét pedig Mark Wilson szerezte. A borítón ismét kiváló festmény meg Spectrumos képek csábítják a játékost megvételre. Ezúttal azt is sikerült odabiggyeszteni, hogy ezek a Speccy változatból lettek kilopva.
![]() |
[C64-es főképernyő.] |
![]() |
[C64-es változat] |
Most pedig lássuk az irányítást: Tűzgombbal lövünk, ha nyomva tartjuk, akkor másodlagos fegyvereinket lövi el a Cápa. A másodlagos fegyverek között pedig a joystick lefelé húzásával válthatunk. A szóközre vagy space-re a játékot szüneteltethetjük. Az alapfegyverünkön, egy harmatgyenge lézeren kívül az alábbi fegyverek állnak majd rendelkezésünkre:
- Rakéták [Víz alatt?]
- Aknák
- Pattogó bombák
- Pajzs
- Plazmaágyú, ezt nyomva tartva növelhetjük az erősségét.
![]() |
[Spectrumos töltőkép] |
![]() |
[Spectrumos főképernyő] |
![]() |
[Spectrumos változat] |
A Shark amúgy igazi gazdaságos vagy budget kategória volt a maga idejében, de jó játéknak tűnik. Sőt még hosszabb is, mint a korábbi a Cybernoidok meg a Taskforce, mert itt lényegében nekünk kell feltérképezni a bánya komplexumot [Az Amigás Aquanautban már van térkép.]. Aki szeret elmélyülni az ismeretlen útvesztőkben, miközben mindenféle ellenfélre ügyesen lövöldözik, annak ajánlható ez a klón is, a Shark. Azt azért hozzátenném, hogy a Spectrumos változat sokkal kegyetlenebb, mint a Commodore-os. Én szinte a végtelenségig próbáltam lőni az ellenfelet az alapfegyverrel, de nem történt semmi. Ráadásul alapból pattogó bombákat sem kapunk, így már az elején komoly bajba kerülhetünk, mert a kitörhető falakat rakétákkal kell elpusztítanunk. Azonban e fegyverekből is csak húsz v. tizenöt darab áll rendelkezésünkre.
Az Aquanaut [az Amigás átirat] viszont remek minden szempontból! A szép grafika mellett nagyon jól mozog és a nehézség is megfelelő. Zenéje csak a főképernyőn van, de a hangeffektusok illenek a játékhoz. Habár mindezek miatt úgy érezhetjük, hogy valójában egy teljesen másféle játékkal is játszunk. Ezt az érzést még jobban erősíti a tény, hogy a pálya nem képernyőkre van osztva, hanem egybefüggően mozog, scrollozódik tengeralattjárónkkal [amely úgy néz ki, mintha Julie Bell festette volna fémhatásúra.]. De a cél, amelyet ez a változat már kivételesen ismertet is a küldetés előtt, ugyanaz. Az Aquanautnak a WinUAE quickstartján belül elég volt az A500-as, 1.3-as ROM-mal, OCS videokártyával, 512 Kb Chip + 512 Lassú (Slow) RAM-mal, amely a legelterjedtebb konfiguráció volt (most common).
Ez volt a Shark/Aquanaut, lássuk hát a következő klónt!



A sprite-hiba, a gyenge fegyver miatt a Montrix nehézségi szintje valahol a sztratoszférába kapaszkodik fel. Azonban, akárcsak a Cybernoid ez is ad annyi sikerélményt, hogy vissza-visszatérjünk hozzá. Sőt, idővel mestereivé váljunk. Semmi többet nem tudok elmondani a Montrixról,

![]() |
[Intrókép egy birodalmi felderítővel] |
![]() |
[Mega Thrusterball intró intrója...] |
![]() |
[Mega Thrusterball külön betölthető képe] |
Az irányítás felettébb egyszerű: irányokkal mozgunk, tűzzel lövünk. Az arzenálunkban való választáshoz, egészen egyedi megoldást talált a játék írója. Ugyanis kétszer kell hozzá megnyomnunk a tűzgombot gyorsan akképpen, hogy a második alkalommal nyomva is tartjuk. Miközben nyomva tartjuk a tüzet, addig jobb v. bal irányba húzva a joysticket válogathatunk a fegyvereink között. Ezek pedig a következők:
- Alap négyirányú lövés, nem kerül semmibe.
- Pajzs, két kredit.
- Okosbomba, négy kredit. Ha ezt elsütjük, mindenki megsemmisül az adott képernyőn.
- Gyorstüzelés, hat kredit.
- Lézerek, nyolc kredit.
- Szuper erő, tíz kredit. Ezt felhasználván egy lövésbe kerül megsemmisíteni az ellenséget.
- Rotorok, tizenkét kredit

Ezenkívül a Mega Thrusterballt lehet akár ketten is játszani, egyikünk a golyót, míg társunk a drónt irányíthatja. A drónnak elfogyhat az energiája, ezáltal nem tud
lőni, de úgy kb. egy percnyi szünet után ismét harcképes lesz, de megsemmisülni nem tud.
![]() |
[Mindkét játék ugyanígy néz ki.] |
Nagyon érdekes megoldás a pénzért ellőhető fegyver ötlet, de semmiképp sem nevezném a játék hátrányának, sőt! Érdekes színfoltot visz bele. Azonban volna itt még valami, amit el kell mondani a játékról. Kevin Murphy elmondta, hogy mindkét Thrusterballból a neten megtalálható egy olyan verzió, amelyet még ő mentett le a memóriából egy Action Replay cartridge-dzsel. Azonban ez a változat lefagy éppen a végén, amikor is a végefőcímet vagy outrót kéne elindítania. Mivel én nem vittem végig egyik változatot sem, ezért nem tudhatom, hogy melyik fellelhető verzió működik rendesen. De gondoltam szólok, hogy ha valaki ezekkel játszik, készüljön fel, hogy nem feltétlenül látja majd a végét...

![]() |
[Az a csíkozódás nem hiba, hanem sajátságos grafikai vonása a játéknak.] |
Sajnos a játék elég egyszerű pedig lett volna benne potenciál. Így én sem írhatok már többet a Batteryről.

A játék már egy egyszerűbb animációval kezd a főhősről, fellebbentve a háttértörténet egy részét. Amely szerint az első Battery osztagot 2470-ben vetették be, de az elszigetelődött. Emiatt pedig 2472-ben újra alakították azt. A képen látható tarajos úriember, bizonyos Steve Wexler, személyében találták meg azt a különleges egyént, aki erre a különleges küldetésre szükségeltetik. A játék maga tíz évvel az első rész után játszódik, célunk pedig aktiválni a generátort, amely a kolonizált bolygóra lélegezhető atmoszférát teremt. Az intrón egyébként egy igen erős, Terminátor 2-s [Amely szintén 1991-ben jött a mozikba.] behatás látszik, főleg, amikor bejön a B2 felirat. Szerencsére a zenék digitalizáltak, így nem kell a TED-chip fülkárosító saját nyekergését hallgatni. Vagy legalábbis visszafogottabbak az effektusok, mint az első részben.
![]() |
[ACK 34 Headhunter; Cybernoid sprite] |
Az irányítás már összetettebb, mint az első részben volt, lévén a játék is bonyolultabb lett. A returnnel [emulátoron enter] információt kérhetünk, amely a középső monitoron íródik ki. A space-szel pedig fegyvert válthatunk; a Run/Stop-al [emulátoron ez a tab] szüneteltethetjük a játékot, tűzgombra folytatódik; a Commodore gombra [emulátoron bal ctrl] az anti-gravitáció kapcsolható be, de ez is kifogyasztható; A ctrl [emulátoron jobb ctrl v. insert] a hangot kapcsolja ki/be; míg az escape-pel (←) [emulátoron a nulla v. nem magyar billentyűzeten a tilde] befejezhetjük (Game Over) a játékot.
![]() |
[Warhawk 101; Taskforce sprite] |
Egyébként a játék nehézségét ismét megmagyarázza rendkívüli rövidsége: összesen három pálya van benne. Remek ötletekkel színesítette Sasvári Tamás a játékot, csak sajnos az embertelen nehézség, mindenféle siker kecsegtetése nélkül szerintem sokat elvesz a játékélményből.
Ez volt tehát a Battery 2. Egyébként a Battery sorozatnak készült egy harmadik része is, amely azonban úgy tűnik örökre elveszett köszönhetően egy lemezhiba miatt.

A történet szerint Piclos nevezetű zsarnok, aki a pusztításon kívül egyéb szeszélyekkel is bír, elrabolta barátnőnket. Szabadon bocsátásának fejében pedig az követeli, hogy végezzük el a rítust, amelyet úgy neveznek, hogy "Piclostól fakadó". Ezt pedig akképpen tehetjük meg, ha összegyűjtjük Ruyehvlaure [ejtsd: rüjevlór] szent tojásait.
A játék ugyan francia nyelvű, de ez ne ijesszen el senkit sem, mert nem szöveges kalandjátékról van szó. Amely szavak megértésére pedig szükségünk lesz azok a következőek:
- Redefinir Touches - Billentyűkiosztás beállítása
- Gauche - Bal, balra
- Droite - Jobb, jobbra
- Haut - Fel, felfelé
- Feu - Tűz, tűzgomb
- Bombe - Bomba
- Pause - Szünet
![]() |
[Kacsaszerű lovagunkkal törünk előre.] |
A játék könnyen irányítható, de nehéz. Persze nem Battery-féle embertelenséget kell feltételezni, hanem amolyan Taskforce-os kihívást. Mert az van benne, de alapvetően nem cél a játékos végtelenségig való megszívatása. Ezen kívül rövid is, hiszen annyi hely nincs egy újságban, hogy több oldalnyi kódot nyomtassanak ki.
Grafikailag szép, és egészen addig jól mozog a játék, amíg meg nem jelennek az első ellenségek. Ilyenkor az ellenséges sprite-ok vad villogásba kezdenek, az érzékelhető másodpercenkénti képkocka szám (FPS) pedig láthatóan csökken, de azért az élvezhetőség határain belülre. Zenét nem kapunk, csak hangeffektusokat, de ezek sem rendkívüliek.
A fentiek ellenére szerintem a Piclos egy jó, élvezhető házi készítésű Cybernoid-klón. Mivel sokkal többet már nem lehet elmondani róla, lássuk hát az utolsó játékot a listánkban.

Célunk, hogy 22 radioaktív konténert – felismerhetőek az R.A. feliratról, de leginkább rajzfilmszerű méhkaptárnak tűnnek, – összegyűjtsünk az 50 képernyővel rendelkező játékban.

![]() |
[Furcsa angolsággal "beszél" a játék...] |
Ez volt hát az utolsó cím, amelyet ebben a játékcsokorban bemutattam.
Legközelebbi bejegyzésben pedig bemutatok egy-két emulátort, amelyekkel ZX Spectrum, illetve Amstrad CPC játékokat lehet futtatni.
Komputer Kalandor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése