Emulált szimuláció #001
Úgy gondoltam, hogy indítok egy újabb "rovatot", amelyben kizárólag szimulátorokat fogok ismertetni. Persze ezek a szimulátorok nem olyan komolyságúak, mint amelyeken mondjuk a repülőgéppilótákat képzik ki, hanem amelyek leginkább ízelítőt adnak egy vagy több [olykor fiktív] jármű irányításának bonyolultságáról, élményéről miközben azért a szórakoztatás az elsődleges feladatuk.
Az első ilyen programnak pedig egy C64-en [és később PC-re is] megjelent helikopter szimulátort választottam, amelynek irányítására anno még gyerekként jöttem rá magamtól, mert nem volt hozzá használati utasítás [ez gyakran megesett a PECSÁ-ból származó játékokkal], addig meg nem jutottam el, hogy utánanézzek mondjuk az 576-ban vagy CoV-ban. Egyébként ha valakit érdekel, akkor a 91-es CoV évkönyv 80. oldalán talál egy rövid leírást a játékról. Itt most annál hosszabb változat következik. Jöjjön hát a Thunderchopper!
Az első ilyen programnak pedig egy C64-en [és később PC-re is] megjelent helikopter szimulátort választottam, amelynek irányítására anno még gyerekként jöttem rá magamtól, mert nem volt hozzá használati utasítás [ez gyakran megesett a PECSÁ-ból származó játékokkal], addig meg nem jutottam el, hogy utánanézzek mondjuk az 576-ban vagy CoV-ban. Egyébként ha valakit érdekel, akkor a 91-es CoV évkönyv 80. oldalán talál egy rövid leírást a játékról. Itt most annál hosszabb változat következik. Jöjjön hát a Thunderchopper!
![]() |
[A játék doboza.] |
Állítólag viszonylag ismeretlen maradt a Thunderchopper, de ez nem a játék hibája volt. A kiadást rosszul időzítették, mert nem sokkal a MicroProse hatalmas sikerű helikopterszimulátora, a Gunship után jelent meg. Így ez utóbbi el is szipkázta az érdeklődőket a Thunderchoppertől. Habár a nagy szimulátor rajongók körében azért ismert valamennyire.

Sajnos képekkel meg PDF-ekkel nem szolgálhatok, de annyit sikerült megtudnom, hogy az eredeti dobozban természetesen benne volt a játék lemeze, kézikönyve, egy regisztrációs lap meg egy gyors referencia kártya a billentyűzet-joystick kiosztással. Mivel ezekről nem tudok semmit sem mondani, inkább nézzük meg mi van a reklámposzterére írva:
Stratégia
Ülj be egy nagy teljesítményű felderítő/mentő/könnyű harci helikopter pilótaszékébe! Ezt a koptert a 1990-es és az azt követő évekre tervezték, Hughes 530MG Defender alapján, amely nagyobb teljesítménnyel és irányíthatósággal bír, mint bármelyik napjainkbeli helikopter – vagy éppen helikopterszimulátor. És Jack Rosenow ezredes, több mint 9000 órányi repüléssel a háta mögött, rendelkezik azzal a tapasztalattal, amellyel biztosíthatja számodra mind azt a kopteres akciót s stratégiát, amelyre csak vágysz.
![]() |
[Reklámposzter a játékhoz.] |
Grafika és animáció
A SubLOGIC-nak köszönhetően, a gyors 3D-s grafika kitűnő látványt nyújt mind nappali, mind éjszakai repülések alkalmával. A teljes műszerfal és osztott képernyős nézetnek köszönhetően pedig pillanat alatt olvashatjuk le a fontos információkat a képről, miközben harci vagy mentő tevékenységet végzünk.
A ThunderChopper a hagyományos berendezéseken kívül még fejlett eszközökkel (előre néző infravörös, CO2-lézer radar, közelítő televízió és elektromos rakéta csali (Electronic Countermeasure - ECM [Ezek ilyen meseberendezéseknek tűnhetnek, de egyébként mind létező dolog. Mondjuk a lézeres radar még régi is, mert nagyjából a hetvenes évek végén fejlesztették ki.]) bír, amelyeket az Egyesül Államok hadseregének LHX "A jövő helikoptere" programjában éppen most tesztelnek. A gép fegyverzete Stinger és TOW rakétákból, egy Hughes gépágyúból és Zuni rakétákból áll. Mindezek hatásos használatát a ThunderChopper 750 lóerős sugárhajtású turbinája és precíz irányítása teszi lehetővé.
Az egyszerű leszállási gyakorlatoktól a legbonyolultabb felfedező, mentő vagy harci küldetésekig bezárólag, a ThunderChopper a legjobb akciót s realizmust nyújtja. Nincs más helikopter szimuláció, amely egyáltalán a nyomába érhetne.
![]() |
[C64-es változat menüje.] |
![]() |
[PC-s változat menüje.] |
- 0. Demonstráció – A játék demózni kezd, azaz bemutatkozik, amennyiben meguntuk az F5-tel megszakíthatjuk.
- 1. Repülés gyakorlás – Itt az a célunk, hogy minél pontosabban repüljünk a fekete vonal mentén, illetve, hogy leszálljunk a földre vagy a helipadokra. Ezenkívül figyelnünk kell a számítógép utasításaira is. A végén a játék kiértékeli, hogy mennyire stabilan, pontosan és gyorsan repültünk.
- 2. Mentőriadó – Itt kimenekítésben vehetünk részt, amelynek során egy lezuhant pilótát kell felvennünk. Ehhez az ADF (Automatic Direction Finder - Automata Iránykereső) [Ez egy olyan műszer, amely megmutatja egy jeladó hozzánk viszonyított irányát. Itt a játékban a lezuhant emberhez irányít. Többet is megtudhatsz az ADF-ről ezen a linken.] frekvenciát meg természetesen a láthatárt kell nézegetnünk, ugyanis a bajbajutott pilóta jelzőfüsttel/rakétával jelzi pozícióját. Ez egy nappali bevetés, amelynek végén a játék kiértékeli, hogy milyen gyorsan hajtottuk végre.
- 3. Harci riadó – Bázisunk, amely 573-as ADF frekivel rendelkezik, az ellenséges terület határán van. Célunk a következő objektumok megsemmisítése: Északra az ellenséges dokk és munka út (?); északkeletre egy kifutópálya [na most hördül fel a sok "önjáró löveges"]; keletre pedig egy autóút hidakkal.
- 4. Fegyveres kíséret – Egy észak felé tartó konvojt kell kísérnünk át a hegyeken, ahol is egyébként a bozótosban gerillák bujkálnak. Őket az infravörös érzékelőnkkel fedezhetjük fel. Üzemanyag újratöltésére, javításra csak a bázison lesz lehetőségünk, amely 612-es ADF frekin található.
- 5. Tengeri mentés – Túlélő legénységet kell kimentenünk, majd visszavinnünk őket a bázisunkra, amely egy rombolóhajó. A számítógépet kell figyelnünk az ADF frekiért, illetve ismét nyitva kell tartanunk a szemünket a tengerészek jelzőrakétáira/-füstjeire. Csak azokat az ellenséges hajókat pusztítsuk el, amelyek akadályoznák a küldetésünket.
Nos, miután kiválasztottuk a nekünk tetsző küldetést, a játék újabb töltésbe majd eligazít bennünket. Ha nem tetszik, vagy félrenyomtunk, akkor az F1-el visszatérhetünk a főmenübe. Ha tetszik, akkor a Returnnel máris kezdhetjük a küldetést. Már tölteni sem fog a játék, hanem rögtön megjeleníti a ["vadat és halat, s mi jó"...] műszerfalat. Ennek én magam készítettem egy diagramot, lévén nem állt rendelkezésre a kézikönyv [Ez egyben figyelmeztetés is, hogy lehetnek rajta hibák!]:
Ahhoz, hogy bizonyos kijelzők nevének értelme legyen, ezért most elméleti, nagyon laikus/amatőr óra következik a helikoptervezérlésből. Szóval a helikopternek több fő vezérlőműve van. Ezek a következők: kollektív, ciklikus, pedálok. A kollektív karral tudják a pilóták a helikoptert süllyeszteni, illetve emelni. A ciklikus karral [lényegében ez a joystick ami előttük van egy valódi gépdarázsban] pedig a helikopter előre-hátra [bólintás/magassági kormányzás], illetve jobbra-balra dőlhet [csűrés]. Ez azért lényeges, mert lényegében így gyorsul a kopter abba az irányba, amerre dől. A pedálokkal pedig a pilóta a farokrotort vezérli, amellyel fordulhat [oldalkormányozhat]. Így már remélem érhetővé válik az olyan elemek a műszerfalon, mint a kollektív állásszög kijelzője vagy a ciklikus állásszög kijelzője. Mellesleg akit jobban érdekel a téma, annak ajánlom a Wikipédia helikopterről szóló cikkét, vagy a neten találtam egy több ábrával bíró, bizonyos Teszerakt (Hiperkocka) sci-fi klub saját cikkét a helikopter repülési elvéről.
Most, hogy megvolt az elmélet, jöjjön még némi magyarázat a jobb oldalon látható, tizennégyes számmal jelölt DME-ről. Magyarul távolságmérő berendezés (Distance Measuring Equipment) [Az angol kifejezésre nyomva a magyar Wikin elolvashatjuk, hogy mi is ez egész pontosan]; ez akkor működik, ha megadjuk a megfelelő ADF frekvenciát [hogy ezt miként kell majd lásd lejjebb], akkor ez az eszköz megmutatja, hogy milyen messzire vagyunk az adott jeladótól.
Akkor most jöjjön hát az irányítás! A játékot a kettes portból irányíthatjuk [de azzal értelemszerűen csak a ciklikust vezéreljük], azonban működik billentyűzetről is:
Túl magasra ne emelkedjünk, mert úgyis a távolban látható kapukon kell átrepülnünk. Akkor hát induljunk is! Finoman toljuk előre a joysticket, azaz ciklikust. Nem kell száguldoznunk még! Ha úgy érezzük, hogy túl gyorsan megyünk, nyomjuk meg a G-t. Vagy a joysticket addig húzzuk vissza, míg a ciklikus állásszög kijelzője középre nem kerül.
Ha áthaladtunk a két kapun, akkor következik a leszállóhely vagy helipad. Lassan közelítsük meg, majd amikor úgy véljük, hogy fölötte vagyunk az elébb említett módon álljunk meg/lebegjünk fölötte. Majd lassan nyomogatva C-t ereszkedjünk finoman a szürke négyzetre. Ha ezzel megvagyunk, akkor a fedélzeti monitoron megjelenik majd egy gratuláció, illetve a következő ADF frekvencia. Ahová most már magunktól is el tudunk találni, hiszen most már tudjuk vezérelni a helcsit!
A játékot lehet billentyűzetről és joystickkel is irányítani. Akár játékközben is válthatunk a két irányítás között! Azonban PC-n a helikopter kollektív, ciklikus és pedálvezérlése, amennyiben billentyűzetről játszunk, a numerikus billentyűkre [a hagyományos billentyűzetek jobb oldalán elkülönített csoportba rendezett számokról van szó] korlátozódik. A nyilakkal, tehát a 2; 4; 6; 8; számokkal vezéreljük ciklikus kart. Az 5-össel pedig középre állítjuk. A kollektív kart a szintén numerikus - és + plusz gombokkal állítjuk. A pedálokat pedig az 1; 3; számokkal irányítjuk. Akkor most lássuk a PC-s billentyűzet kiosztást, de csak azokat írom le, amely különböznek a C64-estől, bár ebből nem lesz sok:
Ahhoz, hogy bizonyos kijelzők nevének értelme legyen, ezért most elméleti, nagyon laikus/amatőr óra következik a helikoptervezérlésből. Szóval a helikopternek több fő vezérlőműve van. Ezek a következők: kollektív, ciklikus, pedálok. A kollektív karral tudják a pilóták a helikoptert süllyeszteni, illetve emelni. A ciklikus karral [lényegében ez a joystick ami előttük van egy valódi gépdarázsban] pedig a helikopter előre-hátra [bólintás/magassági kormányzás], illetve jobbra-balra dőlhet [csűrés]. Ez azért lényeges, mert lényegében így gyorsul a kopter abba az irányba, amerre dől. A pedálokkal pedig a pilóta a farokrotort vezérli, amellyel fordulhat [oldalkormányozhat]. Így már remélem érhetővé válik az olyan elemek a műszerfalon, mint a kollektív állásszög kijelzője vagy a ciklikus állásszög kijelzője. Mellesleg akit jobban érdekel a téma, annak ajánlom a Wikipédia helikopterről szóló cikkét, vagy a neten találtam egy több ábrával bíró, bizonyos Teszerakt (Hiperkocka) sci-fi klub saját cikkét a helikopter repülési elvéről.
Most, hogy megvolt az elmélet, jöjjön még némi magyarázat a jobb oldalon látható, tizennégyes számmal jelölt DME-ről. Magyarul távolságmérő berendezés (Distance Measuring Equipment) [Az angol kifejezésre nyomva a magyar Wikin elolvashatjuk, hogy mi is ez egész pontosan]; ez akkor működik, ha megadjuk a megfelelő ADF frekvenciát [hogy ezt miként kell majd lásd lejjebb], akkor ez az eszköz megmutatja, hogy milyen messzire vagyunk az adott jeladótól.
Akkor most jöjjön hát az irányítás! A játékot a kettes portból irányíthatjuk [de azzal értelemszerűen csak a ciklikust vezéreljük], azonban működik billentyűzetről is:
- F1: Térkép; A térképen a kurzorgombokkal mozgathatjuk a célkeresztet, a szóközzel (Space) pedig új középpontot adhatunk meg. A Returnnel pedig visszatérhetünk a fülkébe. De ezt a játék a képernyőre is kiírja.
- F3: Ezen a képernyőn láthatjuk a gép, illetve fegyvereink állapotát.
- F5: Visszaléphetünk a főmenübe ezzel a gombbal és kezdhetünk új küldetést is akár, de ha csak véletlenül nyomtuk meg, akkor az F1-el visszadob a már futó küldetésbe.
- F7: Kiértékelés. Ezt a küldetésünk befejezésével nyomjuk meg, hogy megkapjuk a gép véleményét a teljesítményünkről.
- 0-9: A számokkal az ADF frekvenciáját írhatjuk be.
- +: Radarfelbontás növelése [Magyar PC billentyűzeten Ü-betű.]
- -: Radarfelbontás csökkentése [Magyar PC billentyűzeten Ó-betú]
- E: Kollektív növelése [Emelkedés].
- C: Kollektív csökkentése [Süllyedés].
- V: Pedál/oldalkormány balra [azaz ezzel FORDULUNK balra].
- N: Pedál/oldalkormány jobbra [azaz ezzel FORDULUNK jobbra].
- T: Ciklikus előre, mintha a joystickot előre nyomnánk [előre DŐLÉS].
- F: Ciklikus balra, mintha a joystickot balra nyomnánk, [balra DŐLÉS].
- G: Ciklikus középre helyezése [Ilyet a joystickkel nem tudunk. Hacsak úgy nem, hogy szemmértékünkkel visszavisszük a kép közepére. Ez arra jó, ha a helikoptert lebegő/álló helyzetbe szeretnénk hozni, hogy ne mozduljon egyik irányba sem.]
- H: Ciklikus jobbra, mintha a joystickot jobbra nyomnánk [jobbra DŐLÉS].
- B: Ciklikus hátra, mintha a joystickot hátra húznánk [hátra DŐLÉS].
- I: Infravörös érzékelő bekapcsolása [Éjszakai küldetésben hasznos.]
- P: Szünet (Pause)
- RUN/STOP: Hajtómű [Motor], műszerek bekapcsolása. [Magyar PC billentyűzeten Caps Lock].
- S: Hang ki/be.
- L: Mentőlétra, kábel leengedése, felhúzása [Ez csak a tengeri mentésben működik, ahol a hajótörötteket ennek segítségével vehetjük fel, ha föléjük manőverezünk].
- Z: Fedélzeti számítógép monitora, amely egyben afféle közelítő monitor is, ez utóbbi funkcióját, a közelítést kapcsolhatjuk ki ezzel a gombbal... elméletileg.
- SPACE (Szóköz): Kiválasztott fegyverrel lövés. [De működik a tűzgombról is természetesen.]
- RETURN [Enter]: Fegyverek közötti váltás.
Akkor nézzük meg az első küldetés részletén keresztül, hogy miként is működik mindez. Tehát a menüben válasszuk az egyes pontot, majd nyomjunk Returnt [Entert]. Amint betöltődött az eligazítás, ismét nyomjunk Returnt. Rögvest a pilótafülkében találjuk magunkat. Tehát nyomjuk meg a Run/Stopot [Caps Lockot], hogy a helikoptert és hajtóművét [motorját] bekapcsoljuk. Ez után várjuk meg míg a fordulatszám (RPM) eléri a háromszázat. Közben valószínűleg a képernyőn már megjelent, hogy adjuk meg az ADF-nek az 573-as frekvenciát (Set ADF to 573). Tehát a számokkal írjuk be ezt. Akkor most óvatosan használva az E-betűt húzzuk fel a kollektívot, hogy a helikoptert felemeljük. Nagyjából úgy a kijelző feléig húzzuk fel, de vigyázzunk, mert a gép hirtelen emelkedik majd a magasba! Ha túl magasra emelkednénk a számítógép majd közli, hogy csökkentsük a magasságunkat (Decrease Altitude); ezt a C-betűvel tehetjük meg, de közben azért figyeljük az emelkedés és magasságmérőt is, nehogy odacsapjuk a gépet a földhöz.


![]() |
[EGA színekkel, PC-n.] |
Említettem, hogy a játéknak van PC-s, DOS-os változata is. Nyilvánvalóan a billentyűzet kiosztás ott eltér valamennyire. Bár nem hasonló alapossággal, de álljon itt a PC-s irányítás is:
![]() |
[Így néz ki PC-n.] |
- Insert: PC-n ezzel kapcsoljuk be a hajtóművet és az elektronika egy részét. Az elektronika egyéb részei alapból működnek.
- M: PC-n ezzel lépünk át a térkép képernyőjére. Kurzornyilakkal mozgunk, + és --al közelítünk, távolítunk.
- C: A fedélzeti számítógép monitoráról törüljük az üzeneteket.
- -: Ez a jobb Shift melletti kötőjel gomb; ezzel lépünk át a helikopter és fegyverzet állapotát jelző diagramhoz.
- J: Joystick irányításra váltás.
- K: Billentyűzet irányításra váltás.
Azt még elmondanám, hogy a PC-s változat néha furán viselkedik emuláció közben. Például hiába állítjuk át billentyűzetre a vezérlést, ameddig a küldetést újra nem indítjuk addig a bekonfigurálatlan joystick fogja félrevezetni a gépünket. Ezért, ha megnyomtuk a K-t érdemes a küldetést elölről kezdeni. Habár lehet, hogy ez volt jellemző valóban az eredeti progira is.
Ez volt hát a Thunderchopper leírása. Jó szórakozást a játékhoz!
Komputer Kalandor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése