2017. november 12., vasárnap

Emulált szimuláció #001

Emulált szimuláció #001



  
  Úgy gondoltam, hogy indítok egy újabb "rovatot", amelyben kizárólag szimulátorokat fogok ismertetni. Persze ezek a szimulátorok nem olyan komolyságúak, mint amelyeken mondjuk a repülőgéppilótákat képzik ki, hanem amelyek leginkább ízelítőt adnak egy vagy több [olykor fiktív] jármű irányításának bonyolultságáról, élményéről miközben azért a szórakoztatás az elsődleges feladatuk.
  Az első ilyen programnak pedig egy C64-en [és később PC-re is] megjelent helikopter szimulátort választottam, amelynek irányítására anno még gyerekként jöttem rá magamtól, mert nem volt hozzá használati utasítás [ez gyakran megesett a PECSÁ-ból származó játékokkal], addig meg nem jutottam el, hogy utánanézzek mondjuk az 576-ban vagy CoV-ban. Egyébként ha valakit érdekel, akkor a 91-es CoV évkönyv 80. oldalán talál egy rövid leírást a játékról. Itt most annál hosszabb változat következik. Jöjjön hát a Thunderchopper!


[A játék doboza.]
  A Thunderchopper 1986-ban jelent meg az Actionsoft gondozásában, egy lemezen [Elméletileg megjelent Apple II-re is, de kétlem, hogy Magyarországon lett volna ilyen gépe bárkinek is akkoriban.] 1989-ben megjelent DOS-ra is, CGA/EGA grafikával, PC-speaker hanggal. Ahogy a borítón is olvasható a grafikai motort a SubLOGIC-tól licenszelték,  amely cég egyébként az első Microsot Flight Simulatorokat készítette, és amelyet később a Sierra felvásárolt.
  Állítólag viszonylag ismeretlen maradt a Thunderchopper, de ez nem a játék hibája volt. A kiadást rosszul időzítették, mert nem sokkal a MicroProse hatalmas sikerű helikopterszimulátora, a Gunship után jelent meg. Így ez utóbbi el is szipkázta az érdeklődőket a Thunderchoppertől. Habár a nagy szimulátor rajongók körében azért ismert valamennyire.
  Sajnos normális és részletes minőségű szkenneket nem találtam hozzá, így például a kézikönyvét sem, ezért magamtól álltam neki a gombkiosztások felfedezésének. E vállalkozás természetesen magában hordozza a tévedés magját, ezért, ha kimaradt valamilyen funkció, azért elnézést kérek előre is. Na, de térjünk vissza a dobozra!
  Sajnos képekkel meg PDF-ekkel nem szolgálhatok, de annyit sikerült megtudnom, hogy az eredeti dobozban természetesen benne volt a játék lemeze, kézikönyve, egy regisztrációs lap meg egy gyors referencia kártya a billentyűzet-joystick kiosztással. Mivel ezekről nem tudok semmit sem mondani, inkább nézzük meg mi van a reklámposzterére írva:


  Stratégia

  Ülj be egy nagy teljesítményű felderítő/mentő/könnyű harci helikopter pilótaszékébe! Ezt a koptert a 1990-es és az azt követő évekre tervezték, Hughes 530MG Defender alapján, amely nagyobb teljesítménnyel és irányíthatósággal bír, mint bármelyik napjainkbeli helikopter – vagy éppen helikopterszimulátor. És Jack Rosenow ezredes, több mint 9000 órányi repüléssel a háta mögött, rendelkezik azzal a tapasztalattal, amellyel biztosíthatja számodra mind azt a kopteres akciót s stratégiát, amelyre csak vágysz.
[Reklámposzter a játékhoz.]
  A Thunderchopper megnövelt teljesítményének és irányításának köszönhetően egyszerűen landolhatsz helipadokon vagy háztetőkön is akár. Szerezz megfelelő tapasztalatot, amellyel már készen állhatsz valós mentőakciókra, illetve harci bevetésekre! Vagy éld át az előre beprogramozott történelmi helyzeteket, hogy a te képességeid, stratégiáid összemérhetőek-e a valódi helikopterpilótákéival. Támadó módban lebegj csak centiméterekre fák lombjai felett, "kúszórepülésben", [Fogalmam sincs, hogy a "nape-of-the-earth" (föld tarkója) avagy NOE, mi az ördög lehet magyarul. Szóval a kúszórepülés saját találmány... De lényegében e katonai kifejezés azt takarja, amikor a pilóták nagyon alacsony magasságban repülnek  repülőgéppel vagy helikopterrel  az ellenséges terület felett, hogy elkerüljék a radarészlelést.] hogy maximálisan kihasználd a géped tulajdonságait.

  Grafika és animáció

  A SubLOGIC-nak köszönhetően, a gyors 3D-s grafika kitűnő látványt nyújt mind nappali, mind éjszakai repülések alkalmával. A teljes műszerfal és osztott képernyős nézetnek köszönhetően pedig pillanat alatt olvashatjuk le a fontos információkat a képről, miközben harci vagy mentő tevékenységet végzünk.
  A ThunderChopper a hagyományos berendezéseken kívül még fejlett eszközökkel (előre néző infravörös, CO2-lézer radar, közelítő televízió és elektromos rakéta csali (Electronic Countermeasure - ECM [Ezek ilyen meseberendezéseknek tűnhetnek, de egyébként mind létező dolog. Mondjuk a lézeres radar még régi is, mert nagyjából a hetvenes évek végén fejlesztették ki.]) bír, amelyeket az Egyesül Államok hadseregének LHX "A jövő helikoptere" programjában éppen most tesztelnek. A gép fegyverzete Stinger és TOW rakétákból, egy Hughes gépágyúból és Zuni rakétákból áll. Mindezek hatásos használatát a ThunderChopper 750 lóerős sugárhajtású turbinája és precíz irányítása teszi lehetővé.

   Az egyszerű leszállási gyakorlatoktól a legbonyolultabb felfedező, mentő vagy harci küldetésekig bezárólag, a ThunderChopper a legjobb akciót s realizmust nyújtja. Nincs más helikopter szimuláció, amely egyáltalán a nyomába érhetne.


[C64-es változat menüje.]
  Ez volt hát a reklámszöveg, akkor most már rátérhetünk a játékra is. A játék töltés közben megörvendeztet bennünket egy introképpel, amelyen feltehetőleg ultramodern fantáziagépünk látható. A játékosban felmerülhet a kérdés, hogy mi lehet az a henger alakú dolog ott a rotorlapátok felett? Az egy lövegirányzék (gunsight). Lényegében afféle periszkópszerű eszköz, amellyel a helikopter dombok, fák, egyebek mögül kémlelhet ki, anélkül, hogy teljes felületét mutatnia kellene. Mert ne felejtsük el, hogy egy könnyű felderítőgépről van szó, így a rejtőzködés létfontosságú egy efféle gyenge páncélozottságú, kevés fegyverzettel bíró helikopternek.
[PC-s változat menüje.]
  Némi töltögetés a játék főmenüjébe érkezünk, ahol hat menüpont és három nehézségi szint közül választhatunk. A menüpontokat a számaik lenyomásával választhatjuk ki, a nehézséget pedig a kurzorbillentyűkkel állíthatjuk. A megfelelő beállítást a Return [PC-n az Enter] gombbal hagyhatjuk jóvá. Majd rövid leírást kapunk a küldetésről, már amennyiben nem a demózást választjuk természetesen. De lássuk most a menüpontokat:


  • 0. Demonstráció – A játék demózni kezd, azaz bemutatkozik, amennyiben meguntuk az F5-tel megszakíthatjuk.
  • 1. Repülés gyakorlás – Itt az a célunk, hogy minél pontosabban repüljünk a fekete vonal mentén, illetve, hogy leszálljunk a földre vagy a helipadokra. Ezenkívül figyelnünk kell a számítógép utasításaira is. A végén a játék kiértékeli, hogy mennyire stabilan, pontosan és gyorsan repültünk.
  • 2. Mentőriadó – Itt kimenekítésben vehetünk részt, amelynek során egy lezuhant pilótát kell felvennünk. Ehhez az ADF (Automatic Direction Finder - Automata Iránykereső) [Ez egy olyan műszer, amely megmutatja egy jeladó hozzánk viszonyított irányát. Itt a játékban a lezuhant emberhez irányít. Többet is megtudhatsz az ADF-ről ezen a linken.] frekvenciát meg természetesen a láthatárt kell nézegetnünk, ugyanis a bajbajutott pilóta jelzőfüsttel/rakétával jelzi pozícióját. Ez egy nappali bevetés, amelynek végén a játék kiértékeli, hogy milyen gyorsan hajtottuk végre.
  • 3. Harci riadó – Bázisunk, amely 573-as ADF frekivel rendelkezik, az ellenséges terület határán van. Célunk a következő objektumok megsemmisítése: Északra az ellenséges dokk és munka út (?); északkeletre egy kifutópálya [na most hördül fel a sok "önjáró löveges"]; keletre pedig egy autóút hidakkal.
  • 4. Fegyveres kíséret – Egy észak felé tartó konvojt kell kísérnünk át a hegyeken, ahol is egyébként a bozótosban gerillák bujkálnak. Őket az infravörös érzékelőnkkel fedezhetjük fel. Üzemanyag újratöltésére, javításra csak a bázison lesz lehetőségünk, amely 612-es ADF frekin található.
  • 5. Tengeri mentés – Túlélő legénységet kell kimentenünk, majd visszavinnünk őket a bázisunkra, amely egy rombolóhajó. A számítógépet kell figyelnünk az ADF frekiért, illetve ismét nyitva kell tartanunk a szemünket a tengerészek jelzőrakétáira/-füstjeire. Csak azokat az ellenséges hajókat pusztítsuk el, amelyek akadályoznák a küldetésünket.


  Nos, miután kiválasztottuk a nekünk tetsző küldetést, a játék újabb töltésbe majd eligazít bennünket. Ha nem tetszik, vagy félrenyomtunk, akkor az F1-el visszatérhetünk a főmenübe. Ha tetszik, akkor a Returnnel máris kezdhetjük a küldetést. Már tölteni sem fog a játék, hanem rögtön megjeleníti a ["vadat és halat, s mi jó"...] műszerfalat. Ennek én magam készítettem egy diagramot, lévén nem állt rendelkezésre a kézikönyv [Ez egyben figyelmeztetés is, hogy lehetnek rajta hibák!]:




  Ahhoz, hogy bizonyos kijelzők nevének értelme legyen, ezért most elméleti, nagyon laikus/amatőr óra következik a helikoptervezérlésből. Szóval a helikopternek több fő vezérlőműve van. Ezek a következők: kollektív, ciklikus, pedálok. A kollektív karral tudják a pilóták a helikoptert süllyeszteni, illetve emelni. A ciklikus karral [lényegében ez a joystick ami előttük van egy valódi gépdarázsban] pedig a helikopter előre-hátra [bólintás/magassági kormányzás], illetve jobbra-balra dőlhet [csűrés]. Ez azért lényeges, mert lényegében így gyorsul a kopter abba az irányba, amerre dől. A pedálokkal pedig a pilóta a farokrotort vezérli, amellyel fordulhat [oldalkormányozhat]. Így már remélem érhetővé válik az olyan elemek a műszerfalon, mint a kollektív állásszög kijelzője vagy a ciklikus állásszög kijelzője. Mellesleg akit jobban érdekel a téma, annak ajánlom a Wikipédia helikopterről szóló cikkét, vagy a neten találtam egy több ábrával bíró, bizonyos Teszerakt (Hiperkocka) sci-fi klub saját cikkét a helikopter repülési elvéről.
  Most, hogy megvolt az elmélet, jöjjön még némi magyarázat a jobb oldalon látható, tizennégyes számmal jelölt DME-ről. Magyarul távolságmérő berendezés (Distance Measuring Equipment) [Az angol kifejezésre nyomva a magyar Wikin elolvashatjuk, hogy mi is ez egész pontosan]; ez akkor működik, ha megadjuk a megfelelő ADF frekvenciát [hogy ezt miként kell majd lásd lejjebb], akkor ez az eszköz megmutatja, hogy milyen messzire vagyunk az adott jeladótól.
  Akkor most jöjjön hát az irányítás! A játékot a kettes portból irányíthatjuk [de azzal értelemszerűen csak a ciklikust vezéreljük], azonban működik billentyűzetről is:


  • F1: Térkép; A térképen a kurzorgombokkal mozgathatjuk a célkeresztet, a szóközzel (Space) pedig új középpontot adhatunk meg. A Returnnel pedig visszatérhetünk a fülkébe. De ezt a játék a képernyőre is kiírja.
  • F3: Ezen a képernyőn láthatjuk a gép, illetve fegyvereink állapotát.
  • F5: Visszaléphetünk a főmenübe ezzel a gombbal és kezdhetünk új küldetést is akár, de ha csak véletlenül nyomtuk meg, akkor az F1-el visszadob a már futó küldetésbe. 
  • F7: Kiértékelés. Ezt a küldetésünk befejezésével nyomjuk meg, hogy megkapjuk a gép véleményét a teljesítményünkről.
  • 0-9: A számokkal az ADF frekvenciáját írhatjuk be.
  • +: Radarfelbontás növelése [Magyar PC billentyűzeten Ü-betű.]
  • -: Radarfelbontás csökkentése [Magyar PC billentyűzeten Ó-betú]
  • E: Kollektív növelése [Emelkedés].
  • C: Kollektív csökkentése [Süllyedés].
  • V: Pedál/oldalkormány balra [azaz ezzel FORDULUNK balra].
  • N: Pedál/oldalkormány jobbra [azaz ezzel FORDULUNK jobbra].
  • T: Ciklikus előre, mintha a joystickot előre nyomnánk [előre DŐLÉS].
  • F: Ciklikus balra, mintha a joystickot balra nyomnánk, [balra DŐLÉS].
  • G: Ciklikus középre helyezése [Ilyet a joystickkel nem tudunk. Hacsak úgy nem, hogy szemmértékünkkel visszavisszük a kép közepére. Ez arra jó, ha a helikoptert lebegő/álló helyzetbe szeretnénk hozni, hogy ne mozduljon egyik irányba sem.]
  • H: Ciklikus jobbra, mintha a joystickot jobbra nyomnánk [jobbra DŐLÉS].
  • B: Ciklikus hátra, mintha a joystickot hátra húznánk [hátra DŐLÉS].
  • I: Infravörös érzékelő bekapcsolása [Éjszakai küldetésben hasznos.]
  • P: Szünet (Pause)
  • RUN/STOP: Hajtómű [Motor], műszerek bekapcsolása. [Magyar PC billentyűzeten Caps Lock].
  • S: Hang ki/be.
  • L: Mentőlétra, kábel leengedése, felhúzása [Ez csak a tengeri mentésben működik, ahol a hajótörötteket ennek segítségével vehetjük fel, ha föléjük manőverezünk].
  • Z: Fedélzeti számítógép monitora, amely egyben afféle közelítő monitor is, ez utóbbi funkcióját, a közelítést kapcsolhatjuk ki ezzel a gombbal... elméletileg.
  • SPACE (Szóköz): Kiválasztott fegyverrel lövés. [De működik a tűzgombról is természetesen.]
  • RETURN [Enter]: Fegyverek közötti váltás.


  Akkor nézzük meg az első küldetés részletén keresztül, hogy miként is működik mindez. Tehát a menüben válasszuk az egyes pontot, majd nyomjunk Returnt [Entert]. Amint betöltődött az eligazítás, ismét nyomjunk Returnt. Rögvest a pilótafülkében találjuk magunkat. Tehát nyomjuk meg a Run/Stopot [Caps Lockot], hogy a helikoptert és hajtóművét [motorját] bekapcsoljuk. Ez után várjuk meg míg a fordulatszám (RPM) eléri a háromszázat. Közben valószínűleg a képernyőn már megjelent, hogy adjuk meg az ADF-nek az 573-as frekvenciát (Set ADF to 573). Tehát a számokkal írjuk be ezt. Akkor most óvatosan használva az E-betűt húzzuk fel a kollektívot, hogy a helikoptert felemeljük. Nagyjából úgy a kijelző feléig húzzuk fel, de vigyázzunk, mert a gép hirtelen emelkedik majd a magasba! Ha túl magasra emelkednénk a számítógép majd közli, hogy csökkentsük a magasságunkat (Decrease Altitude); ezt a C-betűvel tehetjük meg, de közben azért figyeljük az emelkedés és magasságmérőt is, nehogy odacsapjuk a gépet a földhöz.
  Túl magasra ne emelkedjünk, mert úgyis a távolban látható kapukon kell átrepülnünk. Akkor hát induljunk is! Finoman toljuk előre a joysticket, azaz ciklikust. Nem kell száguldoznunk még! Ha úgy érezzük, hogy túl gyorsan megyünk, nyomjuk meg a G-t. Vagy a joysticket addig húzzuk vissza, míg a ciklikus állásszög kijelzője középre nem kerül.
  Ha áthaladtunk a két kapun, akkor következik a leszállóhely vagy helipad. Lassan közelítsük meg, majd amikor úgy véljük, hogy fölötte vagyunk az elébb említett módon álljunk meg/lebegjünk fölötte. Majd lassan nyomogatva C-t ereszkedjünk finoman a szürke négyzetre. Ha ezzel megvagyunk, akkor a fedélzeti monitoron megjelenik majd egy gratuláció, illetve a következő ADF frekvencia. Ahová most már magunktól is el tudunk találni, hiszen most már tudjuk vezérelni a helcsit!


[EGA színekkel, PC-n.]
  Említettem, hogy a játéknak van PC-s, DOS-os változata is. Nyilvánvalóan a billentyűzet kiosztás ott eltér valamennyire. Bár nem hasonló alapossággal, de álljon itt a PC-s irányítás is:
[Így néz ki PC-n.]
  A játékot lehet billentyűzetről és joystickkel is irányítani. Akár játékközben is válthatunk a két irányítás között! Azonban PC-n a helikopter kollektív, ciklikus és pedálvezérlése, amennyiben billentyűzetről játszunk, a numerikus billentyűkre [a hagyományos billentyűzetek jobb oldalán elkülönített csoportba rendezett számokról van szó] korlátozódik. A nyilakkal, tehát a 2; 4; 6; 8; számokkal vezéreljük ciklikus kart. Az 5-össel pedig középre állítjuk. A kollektív kart a szintén numerikus - és + plusz gombokkal állítjuk. A pedálokat pedig az 1; 3; számokkal irányítjuk. Akkor most lássuk a PC-s billentyűzet kiosztást, de csak azokat írom le, amely különböznek a C64-estől, bár ebből nem lesz sok:

  • Insert: PC-n ezzel kapcsoljuk be a hajtóművet és az elektronika egy részét. Az elektronika egyéb részei alapból működnek.
  • M: PC-n ezzel lépünk át a térkép képernyőjére. Kurzornyilakkal mozgunk, + és --al közelítünk, távolítunk.
  • C: A fedélzeti számítógép monitoráról törüljük az üzeneteket.
  • -: Ez a jobb Shift melletti kötőjel gomb; ezzel lépünk át a helikopter és fegyverzet állapotát jelző diagramhoz.
  • J: Joystick irányításra váltás.
  • K: Billentyűzet irányításra váltás.

   Azt még elmondanám, hogy a PC-s változat néha furán viselkedik emuláció közben. Például hiába állítjuk át billentyűzetre a vezérlést, ameddig a küldetést újra nem indítjuk addig a bekonfigurálatlan joystick fogja félrevezetni a gépünket. Ezért, ha megnyomtuk a K-t érdemes a küldetést elölről kezdeni. Habár lehet, hogy ez volt jellemző valóban az eredeti progira is.
  Ez volt hát a Thunderchopper leírása. Jó szórakozást a játékhoz!

Komputer Kalandor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése