Játékcsokor #017
Ahogy korábban ígértem, e csokorban DOS-játékokat fogok bemutatni. Ám lássunk is hozzá, ne fecséreljük a szót! A játékokhoz való DOSBox beállítások részét dőlt betűkkel szedtem.
Első DOS-os játékunk pedig egy egészen elfeledett platform lövölde, remek grafikával, választható, de azért még így is olykor kihívást jelentő nehézséggel. Ez pedig az Alien Rampage (Idegen Dühöngés). A játék 1996-ban, azaz a DOS-korszak alkonyának kezdetén jelent meg a Softdisk [Ez a cég egyébként C64-re is jelentetett meg dolgokat] gondozásában, de egy bizonyos Inner Circle Creations készítette. Egyébként állítólag az Apogee jelentette volna meg, de valami miatt aztán a Softdiskhez került. A játék CD-n jelent meg, amelyen 11 megát foglal el, de ha arra számítunk, hogy kapunk muzsikát, akkor sajnos csalódnunk kell.![]() |
| [Kedvcsináló intró] |
![]() |
| [A történet dióhéjban] |
![]() |
| [Egy őslakos, egy titkos hely rögtön az elején!] |
![]() |
| [Egy unthári meg a fauna] |
![]() |
| [Az árus, kevesek egyike ki nem akar végezni velünk.] |
![]() |
| [Így köszön el a főhős, ha kilépünk.] |
imgmount d D:\JÁTÉKISÓK\ARAMPAGE.ISO -t cdromEz volt hát az Alien Rampage azoknak, akik szeretik a jó grafikájú ugrálást-bugrálást, lövöldözést, némi logikai játékot.
![]() |
| [A játék borítója.] |
A játék műfaja FPS (First Person Shooter), azaz Első személyű lövölde. Tehát olyan, mint a Doom, Wolfenstein 3D, stb. Azonban a többi Wolfenstein-klóntól nagyon is különbözik a Lethal Tender. Célunk nem csak annyi, hogy minél több ellenséget kiirtva végigrohanjunk a pályán. Hanem küldetésünk van, amelynek teljesítéséhez eszünkre is szükségünk lesz. Mert a szokásos kulcskeresgélésen túl, nem vezet nyílegyenes út a küldetés sikeres teljesítéséhez. Először is magunkkal cipelhető tárgyak mennyisége véges. A küldetés előtt és közben kell eldöntenünk, hogy mivel is szerelkezünk fel, vagy éppen mit dobunk el. Ezenkívül a játék ajánlja, hogy inkább lopakodjunk, de a sajnos erre nincs igazán lehetőségünk, noha az elvi feltételei meglennének. Mert például lehúzhatjuk ellenségeink uniformisát is, hogy magunkra öltve megtévesszük őket messziről. Ám sajnos ez irányú kísérleteink egészen biztosan fegyverugatásba fúlnak a végén. Aztán még titkos ajtókat is meg kell lelnünk, amelyekről csak utalásokat kapunk különböző feljegyzésekben. Szóval a reflexeken túl némi szellemi tartalékkal is rendelkeznünk kell, ha azt szeretnénk, hogy hősünk, Nick Hunter sikerrel járjon.
![]() |
| [A játék saját introképe.] |
![]() |
| [A menü.] |
Természetesen Nicket mi fogjuk majd irányítani, az előre beállított gombokkal. Ne aggódjunk, az F1-et megnyomva bármikor vethetünk egy pillantást ezekre a gombokra. Nos, miután rányomtunk a New Game menüelemre, láthatjuk főhőst, töltési állapot kijelzői posztjában, fegyverrel a kezében. Amint teljes egészében megjelenik, a játék betöltődött. Azonban láthatjuk, hogy Nick Hunter igen erősen hasonlít a Bennett nevezetű fő gonoszra – aki a láncingét v. annak tűnő trikóját a pólóján kívül hordta – a Kommandó című Schwarzenegger-filmből. És, aki egyébként eléggé hasonlít egy elhízott Freddy Mercuryra is, legalábbis a Kommandóban.
![]() |
| [A főhadiszállás.] |
Főhadiszállásunkon egyelőre ne menjünk a helikopter közelébe, különben üres kézzel kell majd küldetésünket megkezdeni. Szóval nézzünk először körbe, és majd láthatjuk, hogy a felvehető fegyvereket, vagy akár a lábunkat is, kipróbálhatjuk majd a céltáblákon. Emellett elolvasgathatjuk a küldetéssel kapcsolatos rövid jelentést is. Igaz ehhez fel kell vennünk, az "Enter" gombbal. Viszont, ha elolvastuk, szabaduljunk is meg tőle, mert csak a helyet foglalja leltárunkban. Ezt az "S" megnyomásával tehetjük meg. Ha kimarhultuk magunkat azzal, hogy a gránátokat szétdobáltuk, mert ripityára lőttünk mindent, akkor vegyünk magunkhoz még néhány elsősegélycsomagot és sétáljunk a helikopter felé. A kép elsötétül és is egy pillanattal később máris egy raktárház találjuk magunkat, hogy küldetésünket megkezdjük, elméletileg ide is kell majd visszatérnünk, ha küldetésünket sikeresen befejeztük. A küldetés teljesítése ránk van bízva. Ha akarunk lopakodhatunk is, vagy Schwarzeneggerként apríthatunk mindenkit. Ez a fajta szabadság egészen meglepő volt a maga korában amúgy. A pálya is viszonylag nagy, ha esetleg szeretünk mászkálni, felfedezni. Azt még hozzátenném, hogy érdemes minden papírt, amelyet találunk, elolvasni, mert a továbbjutás csak így lehetséges. Sőt az egyikre szükségünk is lesz egy titkos ajtó kinyitásához is. Sőt ügyességünkre is szükségünk lesz, mert néha ugrálnunk is kell majd.
Azonban figyeljünk oda, mert akárcsak az életben, csak egy dobásunk van! Igaz, menteni lehet, de nem áll rendelkezésünkre végtelen mennyiségű elsősegélycsomag. És bár a játék nem túl hosszú, de igen nehéz, legalábbis, ha először játszunk vele az életben. Ellenben egészen szórakoztató is, köszönhetően a különböző "újításoknak", amelyeket felvonultat. Azt még el kell árulnom, hogy én nagyon régen ezt végigvittem, és úgy emlékszem, hogy csak ez az egy küldetés volt benne. Most pedig jöjjön ismét a DOSBox beállítás:- 18 000 - 20 000-es ciklusszámon futott jól a játék nálam. Az auto beállítás nem működött vele.
Utolsó játékunk e csokorban pedig lényegesen egyszerűbb, kisebb meg persze jóval öregebb is, mint az előző kettő. Akárcsak a Lethal Tender ez is "nagylemezen" jelent meg, csak tíz évvel korábban 1983-ban, amelyet a kanadai Windmill Software készített és adott ki. A címe, mint a borítón is látható: Digger. Korábbi bejegyzésekben [A Banánfalónál, mint amely hasonló színpalettát használ, meg a Sajtvájónál, amely viszont hasonló játékélményt kínál TVC-n.] már megemlítettem a játékot, mint egyfajta stílusteremtőt.A játék műfaja ügyességi árkád, hiszen célunk minél több pont elérése. Ahogy a borítón is látszik, mi egy munkagépszerű járművet irányítunk a föld alatt, különböző drágakövekre [, meg pénzeszsákokra] vadászra, miközben bányarémek üldöznek bennünket. A rémek elől elmenekülhetünk, vagy akár le is lőhetjük őket. Ezt az F1 gomb megnyomásával tehetjük meg amúgy. Alkalomadtán bónusz pontokat érő gyümölcsöket is felvehetünk, amelyek egy rövid ideig megjelennek a pályán. És akárcsak a Pac-mant, bennünket is képessé tesznek arra, hogy ellenségeinket "felfaljuk". A pénzeszsákokkal vigyázzunk, ha elhordtuk alóluk a földet vagy hozzájuk érünk és van hová zuhanniuk. Ilyenkor ugyanis gyilkos súllyá válnak. Természetesen a rémek ellen felhasználhatjuk ezt, mint csapdát, aztán az ekképpen kinyitott zsákból felmarkolhatjuk a csengő érméket.
A Digger egyébként remekül ötvözte korábbi játékok[ból lopott] elemeit, amelyeket némileg fel is javított. Ebben rejlik sikeressége is, véleményem szerint, hogy nem csak másolt dolgokat, de azokat jobban is csinálta. Az irányítása roppant egyszerű, hiszen csak a nyilakra meg az F1-re van szükségünk. Illetve a kezdőképernyőn az ESC-pel állíthatjuk kétjátékos módra, de a két játékos nem egyszerre játszik, hanem először az egyik, aztán a másik. Illetve játék közben, ha zavar bennünket Jean Michel Jarre Popcorn című szerzeményének PC speakeres feldolgozása, azt az F7-tel kapcsolhatjuk ki, illetve F8-al vissza.Ahogy korábban a Sajtvájónál már megjegyeztem, a játékból készült Remaster, amely elméletileg elindul modern Windowsokon is, noha csak XP-ig írja a készítő a kompatibilitást. A Digger Remaster pedig letölthető innen, a baloldali sávban a Download menüpontra klikkelve. Ott pedig a Windigre nyomva.
Most pedig jöjjenek a DOSBox beállítások hozzá:
- A [dosbox] szekciónál a következőképp módosítsuk a gépi sort: machine=cga
- 500-as ciklusszámnál ne menjünk feljebb, mert a játék iszonyatosan begyorsul
- Ha Norton Commandert, vagy más fájlkezelőt, használunk, a játék futtatása előtt lépjünk ki belőle, és simán DOS-ból indítsuk a játékot.
Ennyi lett volna hát a 17; de egyben első DOS-os játékcsokor. Hogy legközelebb mivel jelentkezem, még magam sem tudom, de majd meglátjuk. Addig is jó játékot!
Komputer Kalandor











Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése