Játékcsokor #031
Mostani csokrunkban maradunk a konzolok világába, ahogy ígértem, a kora kilencvenes évek 16-bites érájába kirándulva. Egy maroknyi Sega Mega Drive játékot fogunk górcső alá venni. Időrendi sorrendben haladva a legrégebbitől a legújabbig. Itt a "legújabb" persze nem azt jelenti, hogy a XXI. században készült már a játék. Akkor hát vágjunk is bele!

Csokrunk első játékszála egy lövölde, egy shoot'em up lesz. Európában Gynoug néven, míg a tengerentúlon Wings of Wor [semmi köze a Wizard of Wor című klasszikus, szintén lövöldözős sikerjátékhoz] címen jelent meg. Az NCS Corporation fejlesztette, s természetesen a SEGA adta ki, 1991-ben. Megemlítendő még, hogy az amerikai kiadás borítóját maga Boris Vallejo készítette, amint az látszik a jobboldalon is. Vallejo mester a nyolcvanas években készített híresebb képeket, illetve filmeknek is vállalt posztermunkákat. Például a Chevy Chase-féle Vakáció filmeknek. Szerintem az amerikai borító jobban is néz ki, mint az európai, de ez már csak ízlés kérdése. Azonban most lássuk a történetét!Légy üdvözölve az Ikkusz (Iccus) bolygón, a szárnyas emberek hazájában! Te vagy Wor, a szárnyas hadmester, aki nem csak a energiacsapásokat tud osztani, de képes uralkodni a természet mágikus erő felett is.
![]() |
| [Úgy igazi intrója nincs a játéknak.] |
![]() |
| [Lokomotív Lehelet/Mozdonyszufla (Locomotiv Breath) nevű főellenség az első pálya végén, és a második pálya eleje.] |
Második bemutatásra kerülő Mega Drive-játék pedig egy igen hosszú platform-ügyességi ugrálda, amelyet a SEGA fejlesztett és adott is ki természetesen, amelynek címe: Kid Chameleon (Kaméleonkölyök). A progi különlegessége abban rejlik, hogy a borítón látható alakokat, illetve álarcokat, mind fel tudjuk ölteni. Természetesen ezek mindegyike egyedi képességeket ad főhősünknek, Kaméleonkölyöknek, a napszemüveges "menő srácnak", HVCS-nek, stb. Aki napszemüveges formájában csak ugrálni tud. Az első, igen hosszú mondatban pedig megemlítettem, hogy a játék sem rövid. Ugyanis elméletileg több, mint 100 pályája van. Ámde a készítőknek lehetett valamiféle elmebajuk, mert úgy vélték, hogy ezt egy ültő helyünkben kéne végigvinni, lévén nincs se pályakód, se mentésre lehetőség. Ez mondjuk az emuláció világában már egyáltalán nem probléma, de képzelem, hogy a maga idejében gyerek és szülő között elég komoly vitákra adott okot, hogy a Mega Drive-ot miért nem szabad kikapcsolni. Azonban most lássuk a történetét:![]() |
| [Hangulatos intró.] |
![]() |
| [Valahol a 3. pályán. Sajnos 12 képkockaszámra kellett csökkentenem a gif sebességét, hogy beférjen 10 mega alá a mérete. :/] |
- Vaslovag (Iron Knight) álarc: Páncélos lovag kinézetet kapunk tőle, de kissé hasonlít a Csillagok Háborújából arra a páncélzatra, amelyet Leia viselt, mikor elment megmenteni Han Solót Jabba palotájába. Ezt viselve fel tudunk mászni a falakon [különleges képességek tűzgombját nyomkodni kell], illetve bizonyos platformokat, ha rájuk zuhanunk, összetörhetünk. 20 gyémántért aktiválhatjuk a Végzet Körét (Circle of Doom), amely bárkit megöl, amihez csak hozzáér. Illetve 50 gyémántért nyerhetünk egy ráadás életpontot.
- Vörös Settenkedő (Red Stealth) álarc: Lényegében egy szamurájpáncél, amelyhez kard is jár, így az ellenségeket lekaszabolhatjuk. Ha ugrásközben a különleges tűzgombot megnyomjuk, akkor maga alá tartja a kardját, így érkezéskor is sebezhetjük az ellent. 20 gyémántért pedig elsüthetjük a Szamurájhomályt (Samurai Haze), amely lelassítja az ellenfeleket. Illetve 50 gyémántért szabadjára engedhetünk egy Halálkígyót (Death Snake), amely felkutatja és megöli az ellenfeleket.
- Dühöngő (Berserker) [A skandinávoknál, vikingek között, hívták így azokat a harcosokat, akik őrjöngve küzdöttek nem törődve semmivel, saját testi épségükkel sem. Feltehetőleg valamilyen drog hatása alatt álltak ilyenkor. Bár egyes vélemények azt mondják, hogy ezek a harcosok inkább epilepsziában szenvedtek, mondjuk szerintem eskórosan v. nyavalyatörésesen – így nevezték régen az epilepsziát – nem hogy harcolni, de gondolkodni sem lehet. Márpedig az utóbbira talán szükség lehet, hogy az ellenfelet támadják ne a barátaikat] álarc: Szarvas motokrossz sisakra hasonlító álarcunkkal bizonyos falakat tudunk lerontani, áttörni. 20 gyémántért sebezhetetlenné válhatunk, 50 gyémántért pedig megidézhetjük a Halál falát (Wall of Death), amely összezúz minden akadályt és ellenfelet az útjában.
- Bomlott bárdos (Maniaxe) [Az eredeti nagyon jó szójáték...] álarc: A hokimaszkkal [természetesen] a bárddobálás képességét kapjuk meg. 20 gyémántért a megidzhetjük a Halálkört (Circle of Death), illetve 50 gyémántért extra életet kaphatunk.
- Acélszekér (Juggernaut) [Általában a szótárban ez a szanszkrit szó, mint "mindent elsöprő erő"-ként van fordítva, mert az angolok így is használják. Olykor pedig egy hatalmas szekérféle járműre értik. Maga a szó egyébként Dzsaganát hindu isten nevéből származik. Az elsődleges jelentése pedig valószínűleg a Pordenonei Boldog Odoric, XIV. századi ferencesrendi szerzetes indiai útleírásából ered, ahol megemlíti, hogy a hinduk az említett feldíszített, szobrokat szállító óriásszekérnek a kerekei alá vetik magukat. Elméletileg ilyet soha nem tettek, legfeljebb véletlenül kerültek a hívek a kerék alá, mindenesetre a későbbi "utazók" – kik mellesleg gyakorta nem is jártak a földrészen, amelyről írtak, hanem mások munkáit dolgozták fel és adták ki saját nevükön – ezt tovább terjesztették.] álarc: Kaméleonkölyök lényegében egy tankká változik és koponyákat lődözhetünk vele az ellenfelekre. 5 gyémántért cserébe pedig ötirányú lövés adhatunk le.
- Mikromax (Micromax) [Ez most vagy utalás Voltaire Micromégas című művére, bár kétlem, hogy ilyen műveltek lettek volna a készítők, vagy csak nem túl eredeti ötlet, hogy paránytitánnak vagy törpeóriásnak hívjanak valakit/valamit.] álarc: A maszk maga valamilyen bogárnak, vagy gyapotpamacsnak tűnik, hatására Kaméleonkölyök pedig afféle antropomorf légyszerűséggé változik és sok helyre képes befurakodni, ahová más maszkkal nem tudna. Különleges képessége, hogy tud falra mászni. 20 gyémántért egy minikígyót tud szabadjára engedni, amely felkutatja az ellenfeleket és érintésével megöli őket. 50 gyémántért pedig fürge minikígyót bocsájt ki, amely még gyorsabban végez az áldozataival. [Azt hiszem itt már kezdtek a készítők kifogyni az ötletekből...]
- SzemKlopsz (EyeClops) álarc: Ez inkább egy szemüveg [kicsit olyan, mint az X-men képregényből ismert Küklopsz nevezetű karakternek a szemüvege]. Segítségével pedig Kaméleonkölyök egy rövid időre láthatóvá teheti a láthatatlan kockákat. 2 gyémántért pedig halálos sugarat képes lőni, amely megsebez bárkit, akire rávetül.
- Égdeszkás (Skycutter) álarc: Ezzel a bukósisak kinézetű álarccal főhősünk egy sugárhajtóműves légdeszkára tesz szert, amelynek segítségével tud fejjel lefelé is repülni akár. Az ugrás+különleges tűz gombkombinációra tud fejjel lefelé repülni, ha ekkor megnyomjuk a különleges tüzet ismét, akkor rendesen repül tovább. 20 gyémántért sebezhetetlenné válik, 50 gyémántért pedig Halálkígyót enged szabadon [mondom, már kifogytak az ötletekből].
- Ciklon (Cyclone) álarc: Ez egy szárnyas sisak, mint Asterixé, amelynek segítségével Kaméleonkölyök forgószéllé tud változni lényegében. Ugrás gomb megnyomása után a különleges tüzet nyomkodva pörög be főhősünk. 20 gyémántért Hasító esőt, azaz pengezuhatagot idéz, míg 50 gyémántért ugyanezt, de olyat, hogy követi az ellent.
Nekem kissé a játék amúgy altatónak tűnt, valahogy hiányzott belőle számomra az a pezsgés, amely általában a korabeli platform-ügyességi-ugráldákat jellemezte. Hát ennyi lett volna a Kid Chameleon, kissé hosszúra sikeredett bemutatása. Sőt ez már majdnem inkább leírás...
Csokrunk harmadik szála szintén egy platform ügyességi-ugrálda, de logikai elemekkel bővítve, mint egykoron a Lost Vikings című játék volt. Ez utóbbiban vikingjeink különböző alapképességekkel bírtak, így a különböző feladatokhoz mindig egyiküket kellett használni, de csak együttes tudtak továbbjutni a pályákról is. A most bemutatandó játékban is hasonló elv uralkodik majd. Ám ezúttal főhőseink nem sorsukat tréfásan viselő emberek, hanem állatok lesznek. A Rolo to the Rescue 1992-ben jelent meg és a Vectordean Ltd. fejlesztette, és az azóta óriássá nőtt cég, az Electronic Arts adta ki. Amint pedig a baloldali borítóból látszik, Rolo, a címszereplő egy elefánt. Társai, barátai pedig különböző, kevésbé egzotikus állatkák, mint például: mókus, hód, vakond meg egy kék nyúl. Ezek az állatok pedig mind egyedi képességekkel bírnak majd a játékban. Ha pedig az Amigásoknak ismerősek lehetnek ezek a nagy kerek szemek, akkor az azért van, mert a Rolo to the rescue-t ugyanazok készítették, mint a James Pond-féle játékokat. Na, de most akkor lássuk a történetet!![]() |
| [Az "intró".] |
![]() |
| [Ez egy 15 megás gif... sajnos már bezártam a szerkesztőt, így újra kellett volna rögzítenem mindent. Ehhez meg már nem volt türelmem.] |
Csokrunk utolsó játékszála pedig egy igazi csemege azoknak, akik szeretik a kevésbé ismert, idegenszóval nevezhetnénk akár obskúrus mászkálós, ügyességi kalandokat. Mert itt is egy afféle platform-kalandjátékkal van dolgunk, amelyet általában a Flashbackhez, Another Worldhöz, illetve a Blackthornhoz szoktak hasonlítani. De egyesek szerint inkább a C64-en, meg persze a többi mikroszámítógépen elhíresült Sacred Armour of Antiriadre hasonlít inkább. Szerintem valahol ezek között a játékok között ingadozik a Generations Lost (Elveszett nemzedékek). Mert van benne egy kicsi mind az elébb említettekből, azonban mégis más. Lassabb a játékmenete szerintem, viszont némileg szebb is a nagy a sprite-ok miatt. Mondjuk kicsit furának is tűnhet főhősünk mozgása. A játék egyébként 1994-ben jelent meg a Time Warner Interactive gondozásában, de egy bizonyos Pacific Softscape fejlesztette. Vélhetőleg a játék nem volt egy nagy siker, mert mást az utóbbi cég nem is készített. Pedig a játéknak volt saját TV-s reklámja is, itt megnézhető. De lássuk a történetét! Mivel a játéknak nem találtam meg a kézikönyvét, ezért több helyről férceltem össze azt, amit tudni lehet a játék történetéről:![]() |
| [Inkább bejelentkezés, mint intró.] |
![]() |
| [Így kell a pajzsunkat feltölteni... majd egy bizonytalan ugrással rögtön csökkenteni is azt. Annak meg külön örülök, hogy a tetű videoszerkesztő megint benne hagyta az első képkockát...] |
Legközelebbi játékcsokorban még mindig maradunk a konzolok világánál. Bár még nem tudom, hogy melyiknek a repertoárjából fogok válogatni. Ám addig is jó játékot!
Komputer Kalandor








Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése