Pool of Radiance
avagy a Fényesség Tava

Maga a játék az Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) nevezetű hagyományos, még nem számítógépes, szerepjáték szabályaira épül, amit a TSR Inc. talált s fejlesztett ki még a 70-es években. Az AD&D jelenleg már az ötödik verziószámnál tart, míg a Pool of Radiance még az első verziójú szabályokat használja. Sőt az AD&D-nek is a Forgotten Realms nevezetű világában játszódik, ami egy olyan világ, mely igen hasonlatos a Földhöz, de az emberen s a szokásos flóráján, faunáján kívül mindenféle egyéb intelligens, illetve kevésbé intelligens fantasztikus, mesebeli, mitológiai létforma is megtalálható.
Na, de térjünk vissza játékhoz! Illetve előbb még a csomagolásához, a képre kattintva előugrik nagyobb méretben is, s látható, hogy ez a doboz a Commodore 64/128-as mikroszámítógépekhez készült változat. Magam is a C64-es változattal fogok játszani, mert ez tűnt legjobb választásnak bizonyos szempontokból.
Ezek a szempontok azok voltak, hogy a játék stabil (elméletileg), és az emulátor állapota is menthető legyen. Be kell vallanom ugyanis, hogy néhány éve próbálkoztam már a Pool of Radiance-szel (PoR), s akkor igen keservesen elbuktam vele. Azokban az időkben nem a C64-es, hanem az Amiga változattal próbálkoztam, de az meglehetősen instabil volt. Hogy most a törés vagy az emulátor miatt azt nem tudom, de gyakorta fagyott a progi, illetve előfordult, hogy a lemezképekre mentett állásaim is elvesztek. Létezik a játék még Nintendóra, vagy Nintendora (NES), de az egy lebutított, részben herélt változata az eredetinek, ugyanakkor van zenéje; továbbá még PC-re is van, de ezt azért nem választottam, mert csak EGA színű változat van belőle, noha DOSBoxból létezik olyan változat, amelyben lehet állast is menteni. Most Apple II meg hasonló gépekről nem teszek említést, mert nem hiszem, hogy abban az időben itthon sok embernek lett volna ilyen gépe.
Szóval most ismét vissza a dobozra! :)
A borítón egy festmény látható, amelyet Clyde Caldwell alkotott, aki több AD&D könyv, szabálykönyv borítóját, illusztrációját is készítette. Szerintem ez egy nem túl jó kép, de a célnak megfelel. A sárkány túlságosan alultáplált, szőke hősünk pedig olyan arcot vág, aki nem egy életére törő szörnyet próbál meg lecsapni kardjával, hanem csak egy bosszantó legyet feltekert újságpapírral.
A dobozban már megannyi dolgot lelünk, mint például a 4 floppy lemezt, azaz a játék 8 lemezoldalon terpeszkedett:
A dobozban már megannyi dolgot lelünk, mint például a 4 floppy lemezt, azaz a játék 8 lemezoldalon terpeszkedett:
Egyébként a szabálykönyv rögtön azzal kezdi, hogy készítsünk biztonsági másolatokat ezekről a lemezekről, hogy ne az eredetinek legyen baja! Jó tanács, de azért kissé nyugtalanító is, hiszen könnyedén elronthattuk őket, habár az SSI egész jó szolgáltatást is kínált a PoR mellé, mert visszaküldhettük nekik a lemezeket néhány héten belül, ha nem nyerte meg tetszésünket, és a pénzt visszafizették. Illetve, ha több, mint egy hónap után küldtük nekik vissza, akkor a dolcsikat már nem láthattuk viszont, ám választhattunk bármely másik termékükből.
A következő dolog a többlépcsős másolás védelem első foka volt: a kódkerék! Ezen többféle rúna is látható a peremen: az Espruar az elfek, vagy tündék, írása, míg a Dethek a törpék írásjelei. Amelyeket megfelelő helyekre forgatva kiadhattak válaszként számokat, vagy szavakat is. E kulcsok valamelyikét kellett begépelni, ha esetleg a progiból kitört a szoftverrendőr.
Volt még egy kártya is a dobozban, reklám, de nem egy másik SSI játékról, hanem a PoR-hoz készült útmutató füzetről, amely majd csak 88 októberében lesz kapható, potom 12,95 dodóért, ami valójában majdnem 16, mert ha figyelmesen tovább olvassuk, akkor ott szerepel, hogy plusz két dolcsi a szállítási és csomagolási költség, na meg ugye a felejthetetlen adó is 85 cent. Legalábbis Kaliforniában, ahonnan egyébként is küldték volna. Vajon mennyibe fájhatott ez mondjuk egy másik államban?
A többi tartalomról nem szúrok be képet, mert PDF-ben vannak, s lusta vagyok most kimenteni belőlük az oldalt jpg-be. De semmi probléma, a bejegyzés végén lesz egy link egy rarhoz, amelyben megtalálhatod majd mindezt, s még többet is.
A következő dolog maga a szabálykönyv, ami igen részletesen leírja a játék kezelését, szabályait, lehetőségeit. Mindezt 29 oldalon keresztül, úgy hogy még a füzet leghátsó oldalán is egy táblázat van a játszható fajok tulajdonságainak értékeiről. Most ezeket a szabályokat nem ismertetem, mert a szabálykönyv is benne lesz a rarban, szóval majd elolvashatod magad.
Két dolog maradt hátra már csak a dobozban:
Az egyik egy Quick Start tájékoztató, amely a türelmetlenebb játékosoknak készült, akiket nem érdekelt a sok rizsa, hanem azonnal a kalandok sűrűjébe akarták vetni magukat. Ez a három oldalas "kártya", mert annak nevezi magát, csak a legszükségesebb információkat tartalmazza.
Végül pedig egy jópofa dolog, ami egyben a másolásvédelem következő lépcsőfokaiként is szolgált: egy kalandornapló. Ebben a hangulatért felelős falragaszt, történeteket, a városi tanács hirdetményeit, kocsma történeteket, naplóbejegyzéseket, (ez utóbbi három a hangulat mellett a másolás védelmet is szolgálta, hiszen ha valakinek nem volt meg ez a füzetke, nem tudhatta például, hogy a tanács mely hirdetményére jelentkezett vagy miről pusmogtak neki az ivóban), illetve kiegészítő információkat tartalmazott egy függelékben, melyből megtudhattuk, hogy melyik pénz mennyit ér, különböző fegyverek tulajdonságait stb.
Legvégül pedig lássuk a doboz hátulját, mit írt maga a kiadó játékról! Természetesen hangulatfestő bevezetéssel indul, amelyet a játék történetéből emeltek át, majd, mint egy kufár bizonygatja az árú minőségét, hogy igenis ez bizony valódi AD&D szabályokra épül. Meg ha le is szurkolod érte a drága pénzt, akkor lesz itt minden: tömlöc-útvesztők (dungeon), meg városok, meg valódi (?) 3D-s perspektíva, meg taktikai megjelenítés, meg karaktereid testre szabhatósága, meg ereszd el a hajamat!
A mellékelt képekre külön felhívnám a figyelmet, mert vagy nem ebből a játékból vannak, vagy ennek a béta verziójából. Persze azt sem kell elhinni, ami alájuk van írva, hiszen a C64/128 változat túl jól néz ki, de semmiben sem különbözik a többitől. Mondjuk ez akkoriban megszokott dolog volt, hogy azt a képet tették a hátára doboznak, amelyik konverzió a legjobban nézett ki. Aztán az erről szóló infót elrejtették apró betűben, hogy ezek valójában teljesen más számítógépre írt változat képlopásai. Ezek még amúgy analóg képlopásnak is tűnnek, mert némelyiken látszik a monitor v. TV íveltsége is! Tehát fényképezőgéppel lőtték őket, ami persze roppant olcsó megoldás. Egyébként a magyar számítógépes magazinok éltek ezzel a módszerrel egykoron.
Hazai részről még annyit tennék a játék leírásához, hogy itthon a Commodore (később Computer) Világ (CoV) című magazin több számában is megjelent hozzá afféle tipphalmaz, illetve különböző programhibák kihasználása. Továbbá megemlítik a játék hibáit, alkalmankénti instabilitását is, meg közölnek térképeket is, de ez utóbbiakat azért nem mellékeltem, mert az útmutató füzet ezeket részletesen tartalmazza, mind. Azonban, ha mégis kíváncsiak vagyunk az ezzel kapcsolatos cikkekre, akkor a következő számokban találjuk őket: CoV 12; CoV 13; CoV 20-21; CoV 24.
Nos ez lett volna a bemutató, készülj, kalandra fel!
A többi tartalomról nem szúrok be képet, mert PDF-ben vannak, s lusta vagyok most kimenteni belőlük az oldalt jpg-be. De semmi probléma, a bejegyzés végén lesz egy link egy rarhoz, amelyben megtalálhatod majd mindezt, s még többet is.
A következő dolog maga a szabálykönyv, ami igen részletesen leírja a játék kezelését, szabályait, lehetőségeit. Mindezt 29 oldalon keresztül, úgy hogy még a füzet leghátsó oldalán is egy táblázat van a játszható fajok tulajdonságainak értékeiről. Most ezeket a szabályokat nem ismertetem, mert a szabálykönyv is benne lesz a rarban, szóval majd elolvashatod magad.
Két dolog maradt hátra már csak a dobozban:
Az egyik egy Quick Start tájékoztató, amely a türelmetlenebb játékosoknak készült, akiket nem érdekelt a sok rizsa, hanem azonnal a kalandok sűrűjébe akarták vetni magukat. Ez a három oldalas "kártya", mert annak nevezi magát, csak a legszükségesebb információkat tartalmazza.
Végül pedig egy jópofa dolog, ami egyben a másolásvédelem következő lépcsőfokaiként is szolgált: egy kalandornapló. Ebben a hangulatért felelős falragaszt, történeteket, a városi tanács hirdetményeit, kocsma történeteket, naplóbejegyzéseket, (ez utóbbi három a hangulat mellett a másolás védelmet is szolgálta, hiszen ha valakinek nem volt meg ez a füzetke, nem tudhatta például, hogy a tanács mely hirdetményére jelentkezett vagy miről pusmogtak neki az ivóban), illetve kiegészítő információkat tartalmazott egy függelékben, melyből megtudhattuk, hogy melyik pénz mennyit ér, különböző fegyverek tulajdonságait stb.

A mellékelt képekre külön felhívnám a figyelmet, mert vagy nem ebből a játékból vannak, vagy ennek a béta verziójából. Persze azt sem kell elhinni, ami alájuk van írva, hiszen a C64/128 változat túl jól néz ki, de semmiben sem különbözik a többitől. Mondjuk ez akkoriban megszokott dolog volt, hogy azt a képet tették a hátára doboznak, amelyik konverzió a legjobban nézett ki. Aztán az erről szóló infót elrejtették apró betűben, hogy ezek valójában teljesen más számítógépre írt változat képlopásai. Ezek még amúgy analóg képlopásnak is tűnnek, mert némelyiken látszik a monitor v. TV íveltsége is! Tehát fényképezőgéppel lőtték őket, ami persze roppant olcsó megoldás. Egyébként a magyar számítógépes magazinok éltek ezzel a módszerrel egykoron.
Hazai részről még annyit tennék a játék leírásához, hogy itthon a Commodore (később Computer) Világ (CoV) című magazin több számában is megjelent hozzá afféle tipphalmaz, illetve különböző programhibák kihasználása. Továbbá megemlítik a játék hibáit, alkalmankénti instabilitását is, meg közölnek térképeket is, de ez utóbbiakat azért nem mellékeltem, mert az útmutató füzet ezeket részletesen tartalmazza, mind. Azonban, ha mégis kíváncsiak vagyunk az ezzel kapcsolatos cikkekre, akkor a következő számokban találjuk őket: CoV 12; CoV 13; CoV 20-21; CoV 24.
Nos ez lett volna a bemutató, készülj, kalandra fel!
U.i.: Íme a rar, amiről fentebb írtam.
Ez a csomagolt fájl a következőket tartalmazza:
A főhelyszínül szolgáló város, Phlan képzeletbeli térképét. Ezt egy szerepjátékos oldalról vagy blogról szedtem érdekességképpen, igazából sok haszna nincs, mert ahogy fentebb említettem, az útmutató füzet tartalmazza a játék összes helyszínének használható térképét részletes leírással.
Az útmutató füzetet, OCR-es (karakter felismertetett, tehát kereshető) PDF-ben
Az útmutató füzetet, OCR-es (karakter felismertetett, tehát kereshető) PDF-ben
A doboz borítóját, hátoldalát
A dobozon található illusztráció eredetijét
A szabálykönyvet, OCR-es PDF-ben
A kalandor naplót, OCR-es PDF-ben
A Quick Start tájékoztató "kártyát", OCR-es PDF-ben
A kódkerék képét jpg-ben, s PDF-ben, ami elméletileg az összes lehetséges kombinációt tartalmazza, csak görgetni kell lefelé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése